IPA CBC Határon Átnyúló Együttműködési Program

2007-2013 –as időszakban az EU elindította IPA  pályázatát (Instrument for Pre-Accession Assistance- azaz a program előcsatlakozási támogatási eszközként működik), melyben az unióban bentlévő és csatlakozó országok között finanszírozza a közös programokat.

A Magyarország – Horvátország IPA Határon Átnyúló Együttműködési Program (IPA CBC) során az Európai Unió olyan programokat támogat, melyekhez együttműködés szükséges Horvátország és a vele szomszédos EU tagállam országok között. Mivel Horvátország területe és határainak hosszúsága jelentős mértékű, a határon átnyúló együttműködés fontos szerepet tölt be az ország területeinek fejlődésében.

Az IPA CBC pályázat főbb prioritásai:

  • A határon átnyúló együttműködés támogatása
  • Fenntartható környezet fejlesztésére irányuló tevékenységek
  • A kereskedelem és gazdaság  fejlesztése
  • A határvidéken élő emberek életkörülményeinek javítása
  • A helyi, területi illetve nemzeti intézmények kapacitásának növelése EU programok végrehajtásához

Az Észak –DAN ügynökség, a viroviticai Vladimir Nazor Általános Iskola és a barcsi Deák Ferenc Általános Iskola a határon átnyúló együttműködés projektet a két általános iskola diákjai számára tartott workshopokon keresztül valósítják meg. A műhelymunkák témái a csillagászat, naprendszer, kémia és fizika területéről származnak, és felváltva kerülnek megrendezésre Viroviticán illetve Barcson.

A DENACO projekt teljes költsége 118.358,48 €, az EU-tól származó támogatás mértéke 100.603,23 €.

A pályázat 12 hónapja alatt a következő műhelymunkák kerülnek megrendezésre:

    • A naprendszer /  Vladimir Nazor Általános Iskola szervezésében/
    • Csilagok – csillagrendszer / Vladimir Nazor Általános Iskola szervezésében /
    • Napórák /  Vladimir Nazor Általános Iskola szervezésében/
    • IKT tréning a pedagógusok számára / Deák Ferenc Általános Iskola szervezésében/
    • Két alkalommal megrendezett fizikai-kémiai műhelymunkák / Deák Ferenc Általános Iskola szervezésében/
    • Közös utazás Zágrábba, a Technikai Múzeumba /  Vladimir Nazor Általános Iskola szervezésében / 

Az IPA CBC Projekt harmadik pályázati felhívása 2011. november 22-én jelent meg. A pályázatunk várólistára került, majd a végleges elfogadása 2013 júniusában történt meg.

Az EU Felügyelő Bizottságával folytatott egyeztetések után, és a szükséges változtatások végrehajtásával a Projekt megvalósítására 2013-ban és 2014-ben kerül sor.

A projekt első tevékenységére és a hivatalos megnyitóra 2013. november 20-án került sor. 2014. október 21-ig, amíg a projekt hivatalosan is befejeződik, a különböző tevékenységek felváltva kerülnek megrendezésre Horvátország és Magyarország között.

DE NA CO műhelyek

Tevékenységek a projekt során

 

2013. november 20. Nyitó konferencia a Vladimir Nazor Általános Iskolában, Viroviticán

A 2007-2013 időszakot átfogó IPA CBC program DENACO elnevezésű projektjének nyitó konferenciájára Viroviticán, a Vladimir Nazor Általános Iskolában került sor. Ez alkalomból az intézmény igazgatónője, Mrs. Sanjica Samac bemutatta a projektet, az iskolát, és a projekt során a Vladimir Nazor Általános Iskolában megvalósuló tevékenységeket, hangsúlyozva a két ország közötti kapcsolatok megerősítését és kiemelve a projekt jelentőségét a résztvevő két általános iskola számára.

 

2013. november 22.  Nyitó konferencia a barcsi Deák Ferenc Általános Iskolában

Az ünnepélyes nyitó konferencia során a magyarországi projekt koordinátor, a Deák Ferenc Általános Iskola igazgatónője, Vízváriné Maronics Mária bemutatta az iskolát, a DENACO  projekt tervezett megvalósulását, valamint a projekt jelentőségét a nemzetközi kapcsolatok és a két általános iskola kapcsolatának erősítésében, illetve a baráti kötelékek jövőbeli megőrzésében.

 

2014. március 3.   A naprendszer – műhelymunka; a műhelymunka vezetője: Ivan Fadljevic, tanár

Az első műhelymunka megszervezője a Vladimir Nazor Általános Iskola. Mindkét iskola diákjai részt vesznek egy tanórán, ahol megismerkednek a fotovoltaikus lencsék működésének alapelveivel, amint a napenergiát egyenesen villamosenergiává alakítják; megismerkednek még a napkollektorokkal, és a Nap energiájának felhasználási lehetőségeivel, a Nap energiájának összpontosításával és hasznosíthatóságával az óriási erőműveknél. A műhelymunka során a tanulók elkészítik saját nap- lámpásaikat befőttesüveg, napelem, LED dióda, kapcsoló, vezetékek felhasználásával.

 

2014. március 10. IKT tréning a Vladimir Nazor Általános Iskola és a Deák Ferenc Általános Iskola pedagógusainak számára

A Deák Ferenc Általános Iskolában kerül megrendezésre az IKT tréning a két általános iskola pedagógusainak számára. A tréning során a pedagógusok megtanulhatják a digitális tanmenet elkészítését, és a smart táblák használatát a nevelő-oktató munkában. Megismerkednek az informatika és a kommunikációs technika előnyeivel a tanításban.

 

2014. március 20.  Műhelymunka a Nap és Naprendszer témájában; a műhelymunka vezetője: Zlatko Kovacevic, tanár

A Vladimir Nazor Általános Iskola rendezi meg a műhelymunkát a Nap és Naprendszer témájában. A két iskola diákjai megismerkednek a galaxisunkkal, csillagokkal és távoli bolygókkal, a csillagok életciklusával, a csillagok „születési helyével“, dupla és többszörös csillagokkal, egyéb bolygók planetáris rendszereivel, csillagok nyílt és gömbölyű csoportosulásaival, galaxisokkal, helyi galaxis csoportokkal valamint a világűr múltjával és jövőjével. A workshop második részében a gyerekek csillagokat vizsgálnak teleszkóp segítségével és élvezhetik a világűr szépségeit.

 

2014. április 24.  Műhelymunkák a fizika-kémia területén, fő téma: A víz; a műhelymunka vezetője: Kövesi Andrásné 

A barcsi Deák Ferenc Általános Iskola szervezésében kerül megrendezésre a fizika-kémia témájú műhelymunka, melynek során a tanulók az „öt elem“ egyikével, a vízzel ismerkednek meg közelebbről. Bemutatásra kerül a víz jelentősége a földi életre, és a vízvédelem fontossága. A műhelymunka gyakorlati részében a gyerekek fizikai – kémiai kísérleteket végeznek a vízzel. A projekt részeként a diákok kalandos vízi játékokban is részt vesznek, melyek a Nagy Vagy című televíziós műsorból ismerhetők, ahol az iskola csapata kiválóan szerepelt, országos második helyezést elérve. A sporteseményeket Fazekas Szilvia irányítja, viroviticai segítői pedig Krum Stevanovski és Nikolina Mikic. A rajz és fotókiállítás Szabóné Boros Szilvia felügyeletével zajlik.

 

2014. május 16.   Tanulmányi kirándulás Zágrebba, a Technikai Múzeumba

A Vladimir Nazor Általános Iskola szervezésében a két iskola diákjai közösen utaznak tanulmányi kirándulásra Zágrábba, a Technikai Múzeum és Csillagvizsgálóba, ahol megismerkednek a természettudomány gyakorlati hasznosságának történelmi fejlődésével, a technológiával mindennapi életünkben, a Naprendszer tanulmányozásának fontosságával, a csillagok és a Világűr szerepével az emberi társadalom fejlődésében. A kirándulás keretein belül a gyerekek közös ebéden is részt vesznek.

 

2014. júnus 18. : Műhelymunkák a fizika-kémia területén, fő témakör: a levegő; a műhelymunka vezetője: Nagy Istvánné

A Deák Ferenc Általános Iskola rendezi meg a fizika-kémia témájú második műhelymunkát, melynek középpontjában életünk egyik legfontosabb feltétele, a levegő áll. A műhelymunkák alatt a diákok megismerik a levegő szerepét a földi életben, és gyakorlati tapasztalatokat is szerezhetnek a témában az elvégzett kísérletek segítségével. A worshop részeként a tanulók kipróbálhatják a Nagy Vagy televíziós műsorból megismert érdekes légi és szárazföldi játékokat. A műhelymunka idején rajz és fotókiállítás is megtekinthető az iskolában. A rendezvényekért felelős pedagógusok Szabóné Boros Szilvia, Fazekas Szilvia Barcsról, illetve Krum Stevanovski és Nikolina Mikic Viroviticáról.

 

2014. szeptember 17. : Workshop a Napórákról; a workshop vezetője: Zlatko Kovacevic, tanár

A Vladimir Nazor Általános Iskola rendezi meg azt a workshopot, melynek fő témája a Napóra. Mindkét iskola diákjai megismerkednek az idő mérésével és kiszámításával, megtapasztalhatják, hogy milyen fontos tényezők is ezek életünkben. A tanulók megtekintik a Vladimir Nazor Általános Iskola Napóra Parkját. A műhelymunka gyakorlati részében elkészítik saját napórájukat régi CD/DVD lemezekből.

 

2014. október 21. : A DENACO projekt záró ünnepsége

A DENACO projekt megvalósulásának utolsó színtere Bikal, ahol mindkét iskola tanárai és tanulói részt vesznek a középkori témapark színes rendezvényein, játékain. Az egy éven át tartó közös projekt megvalósulása erősíti az intézmények közötti jó kapcsolatot és együttműködést, ami kiváló alapul szolgál a jöbőbeli közös munkához a két iskola között.