„Felvidéki emlékek nyomában”

HAT-KP-1-2021/1-000485

2022.05.30-06.03.

A Barcsi Deák Ferenc Sportiskolai Általános Iskola 40 hetedik osztályos tanulója, 5 fő kísérővel a Határtalanul pályázat keretében 5 napos tanulmányi kirándulásra utazott Szlovákiába. A program célja az volt, hogy a diákok Magyarország határain kívül élő magyarokat és a magyar lakta területeket is megismerjék; történelmi és természettudományos ismereteiket elmélyítsék; az ott élő magyar emberekkel való találkozás által erősödjön a magyarságtudatuk és a nemzeti összetartozásuk érzése.

A kirándulás megvalósítását előkészítő órák előzték meg, ahol különböző foglalkozáson vettek részt tanulóink. Megismerték a határon túl élő magyarok múltját és jelenét, különösen Szlovákia vonatkozásában, II. Rákóczi Ferenc és a Felvidék kapcsolatát történelmi és kulturális szempontból. A megismerni kívánt műemlékeket elemezték művészettörténeti szempontból internethasználat segítségével. Kuruc dalok, táncok tanulására is volt lehetőségük, valamint a toleráns és kooperatív viselkedés szabályaival ismerkedtek.

Az első helyszín a Somoskői- vár volt. Petőfi Sándor somoskői látogatásának emlékét őrzi a költőről elnevezett emlékparkban kialakított kis házikó. Megtekintették a vár északi oldalán található híres geológiai képződményt, a bazaltzuhatagot is.

Útjukat a Füleki vár felé folytatták.

Rozsnyói rövid városnézés után elfoglalták első szállásukat Rimaszombaton.

Következő nap Betlérre látogattak, ahol megtekintették az Andrássy kastélyt, valamint a hozzá tartozó gyönyörű parkot. A kastélyban ma múzeum működik, amely a korabeli bútorok mellett képtárat, szalonokat, fegyver-, porcelán- és üveggyűjteményeket tartalmaz. Pincéjében az időszakos kiállítások mellett az Andrássyak egzotikus vadászkincsei és műemlékei is helyet kaptak.

Iglóban, a városnézés során megtekintették a Szűz Mária Mennybemenetelének templomát, a városháza épületét, a 18. századi Provinciális házat és a szecessziós stílusban épült színház épületét.

A nap végén szálláshelyükre, a Szepesváralján található St. Martin panzióhoz utaztak.

Harmadnap Lőcsére látogattak. Megtekintették a Felvidék legjelentősebb vallási építményei közé tartozó Szent Jakab katedrálist.

Ezt követően az UNESCO Világörökség részét képező Dobsinai jégbarlangban túráztak.

Utána Késmárkon II. Rákóczi Ferenc nevelőapjának, a kuruc vezérnek, Felső-Magyarország és Erdély fejedelmének, Thököly Imrének szarkofágjánál elhelyezték tiszteletük koszorúját.

Majd az UNESCO Világörökség részét képező cipszer fatemplomba is ellátogattak.

A késmárki vár is magával ragadó volt.  A városi típusú várkomplexum a város védelmének céljából 1463-ban, a középkori Szent Erzsébet település romjain jött létre.

Következő napi programjuk a Csorba- tónál folytatódott, mely a festői hegyek tövében megbúvó gleccsertó.

Ótátrafüred ma a tátrai turizmus központja, ahonnan túrautak indulnak a Magas-Tátra különböző részeire, melyek közül legnépszerűbb a Tar-patak vízesése. A vízesések gyönyörű látványt kínálnak az erre túrázók számára.

A Szepesi várból megcsodálhatták a csodálatos panorámát, majd együtt elszavalták Barta Ágnes : Magas Tátra című versét.

Utolsó nap Szlovákia második legnagyobb városába, Kassára utaztak.

Emlék koszorút helyeztek el a nagyságos fejedelem, II. Rákóczi Ferenc emlékhelyénél. Meglátogatták a Rodostói házat, ahol részletesebben megismerkedhettek II. Rákóci Ferenc életének történelmi hátterével. Ezután a gyerekek a magyar vonatkozású történelmi nevezetességek nyomában jártak QR kódos ismertetők segítségével. A Magyar Jelenlét Házában megismerkedhettek az ott élő magyarok munkásságával: művészek, költők műveivel. Megcsodálták az Orbán tornyot, Lőcsei- házat, valamint ellátogattak a Rodostói házba is.

A különböző helyszíneken a nevezetességeket természetesen a diákok mutatták be társaiknak előzetes felkészülés alapján. Tanulóink hazaérkezésük után fotókiállítást készítettek, melyet az iskola aulájában tekinthettek meg az iskola tanulói, a szülők és a pedagógusok. A Határtalanul témanap és értékelő órák során interaktív foglalkozásokon mutatták be iskolatársaiknak a projektben szerzett tapasztalataikat, élményeiket.